Ač může působit takové srovnání neadekvátně, plastové obaly již delší dobu čelí podobným výzvám, jako v současné době elektromobily. Řeší se jejich uhlíková stopa i efektivní recyklace. Zatímco plasty v tomto směru svou ekologičnost stále úspěšněji obhajují, aby byly šetrné k přírodě automobily na elektrický pohon, musí překonat především vysokoemisní výrobu i dekarbonizaci energie, která je jejich podstatou. To shrnuje příspěvek americké stanice CNBC.
Počet elektromobilů pohybujících se po světových silnicích exponenciálně roste. Oproti současným 10 milionům se jich v roce 2030 očekává až 145 milionů. S rostoucí popularitou elektromobilů ale vyvstává i otázka, zda jsou elektromobily skutečně udržitelné?
Uhlíková stopa budoucnosti
Odborníci se shodují, že elektromobily za dobu své životnosti zanechají menší uhlíkovou stopu než osobní nebo nákladní automobily s tradičním spalovacím motorem. Minulý rok výzkumníci z prestižních univerzit Cambridge, Exeter a Nijmegen zjistili, že v 95 % světa je řízení elektromobilu ekologičtější než řízení auta poháněného benzínem.
Elektrické sítě, ze kterých se auta dobíjí, jsou nicméně stále ve většině případů závislé na fosilních palivech, jako je uhlí nebo ropa. Kromě toho, je tu ještě energeticky velmi náročná výroba baterií.
Studie z Massachusettského Technologického Institutu shrnuje, že produkce jedné baterie vytvoří více emisí než výroba celého automobilu. Nicméně tyto dopady na životní prostředí se časem díky vysoké energetické efektivnosti elektromobilu kompenzují. Jednoduše řečeno, celkový počet emisí na kilometr u auta s elektrickým pohonem je nižší než u podobného typu auta se spalovacím motorem. „Již nyní jsou v některých zemích elektromobily lepší volbou i za současného stavu (elektrických) sítí,“ říká Sergey Paltsev, jeden z autorů studie.
Klíčová je dekarbonizace výroby energie
Paltsev tvrdí, že potenciál elektromobilů se naplní až s dotatečným množstvím elektrické energie pocházejícím z obnovitelných zdrojů. „Momentálně průměrný elektromobil v Americe za sebou zanechá 200 gramů CO2 na jednu míli,“ tvrdí. „Předpokládáme, že s přechodem na obnovitelné zdroje elektřiny by se to dalo zredukovat až o 75 %, na nějakých 50 gramů CO2 na míli.“
„Čeká nás masivní dekarbonizace (proces snižovaní skleníkových plynů produkovaných spalováním fosilních paliv) u výroby energie, a to samé i v průmyslovém sektoru, z čehož budou těžit právě elektromobily,“ vypočítává Eric Hannon z McKinsey & Company.
Přečtěte si: Klimatická změna: alarmující téma jednotlivců i systému
Vysokoemisní výroba
Elektromobily jsou závislé na dobíjecích lithium-iontových bateriích. Jejich výroba – od těžby surovin, jako je lithium a kobalt, až po výrobu v gigatovárnách a jejich následný transport – je energeticky velice náročný proces, který v současnosti u elektromobilu tvoří největší zdroj emisí.
„Výroba elektromobilů zanechává znatelně větší uhlíkovou stopu, než je tomu u výroby benzínových aut. V závislosti na produkci jednotlivých zemí se to číslo pohybuje okolo 30 – 40 % emisí navíc, za což z velké části může právě výroba baterií,“ říká Florian Knobloch, člen britské Cambridge Centre for Environment, Energy and Natural Resource Governance (C-EENRG).
Recyklace baterií
Jako se například stala recyklace plastových obalů tématem diskutovaným ve vyspělých zemích již od 70. let minulého století, dnes přichází na řadu otázka, jak recyklovat použité baterie. Podobně jako u plastů je i pro výrobu baterií jen omezené množství primárních surovin, takže nakonec jiná možnost, než recyklace ani nezbude.
Přečtěte si: Je chemická recyklace budoucností pro udržitelnost plastů?
McKinsey Hannon nastiňuje i další důvody, proč je recyklace stěžejní. Jedním z nich je, že pokud by výrobci vyřazené baterie museli dle zákona na vlastní náklady likvidovat, vyšlo by to dráž než vrácení baterií do oběhu.
Výzkum se proto v současnosti zaměřuje na to, jak baterie vylepšit, aby byli méně závislé na primárních surovinách a byly více udržitelné. „K tomu je důležité dostat do sítě každým rokem více energie z obnovitelných zdrojů,“ opakuje Knobloch, podle kterého až tehdy uvidíme jasně obrovský benefit elektromobilů.