Jak vnímáte plast a obalové materiály? Na jedné straně může být obava o přírodu. Na druhé straně je plast velmi variabilní ve využití, lehký, omyvatelný a chrání obsah, který obaluje. Ke skloubení obou přístupů může pomoci zamyslet se nad vrácením plastových obalů znovu do oběhu. Možnostmi jsou recyklace, znovupoužití (re-use) nebo přetvoření pro jiné využití (upcyklace).  

  • Recyklace představuje opakované uvedení materiálu zpět do výrobního cyklu (odtud také pochází název). 
  • Re-use je přístup založený na opětovném použití produktu nebo věci, a tak prodloužení jeho životního cyklu. 
  • Upcyklace zachovává původní materiál produktu, ze kterého lze vyrobit nový produkt s širším využitím. Dává produktu další smysl. 

Recyklace 

Recyklace navrací plasty zpět do oběhu tak, že využívá materiál, ze kterého je produkt vyroben, pro další cyklus tvorby nových produktů. Kromě klasické recyklace se objevují ale i inovativní přístupy. Ať už ty zaručující recyklaci plastových obalů nebo vyrábějící zajímavosti z recyklátů.  

Někteří tuzemští prodejci jídla nebo krabičkové diety nabízejí možnost vrácení plastového obalu. Společnost Dieta v krabičce testuje vykupování obalů od zákazníků. V tomto případě se obaly nevrací zpět do oběhu, ale stávají se součástí materiálů pro výrobu podobných obalů. V čem je výhoda? Pokud obal vyhodíte do žlutého kontejneru, pravděpodobně bude vytříděn jako nerecyklovatelný a skončí na skládce či ve spalovně. Pokud si firma vezme obal zpět, zaručí jeho recyklaci. 

V podobném duchu se snaží s obaly od kosmetiky a drogistického zboží nakládat společnosti L’Oréal nebo Rossmann, do jejichž vybraných prodejen můžete nosit prázdné obaly. Společnost pak zajišťuje jejich přepravu, mytí a doručení do recyklačních center.  

Proč nestačí žlutý kontejner? Některé plastové obaly jsou specifické a jejich recyklace není vždy snadná. Pokud je vytřídíte klasicky, ještě není zaručené, že se skutečně dostanou do recyklačního centra. Záleží na složitosti obalu, etiketě nebo kombinaci materiálů.  

Legíny Girlfriend.com

Boty a legíny z recyklátu 

Plastový odpad přímo z pláží využívá k výrobě sportovní obuvi řady Parley na příklad firma Adidas. Jejím cílem je navíc vyrábět všechny boty z recyklovaného plastu.  

Pětadvacet recyklovaných lahví na vodu zase stačí start-upu Girlfriend Collective k výrobě zářivých legín pro ženy. Z recyklovaných rybářských sítí, mimochodem největšího znečišťovatele oceánů, vznikají zase produkty značky LITE legging. 

Re-use 

Ještě dál jde snaha nerecyklovat jen materiál, ale pokud to jde, použít znovu samotný výrobek, tzv. re-use. Jedná se zároveň o ekologické i ekonomické chování. Jednoduchým příkladem jsou plastové krabičky, ve kterých si koupíte salát nebo jinou potravinu. Obal je poměrně pevný a můžete v něm uchovávat třeba domácí pomazánku a po umytí znovu využít. Jaké jsou současné re-use trendy? 

Vratné kelímky 

S tímto trendem jste se určitě setkali na různých festivalech, trzích či ochutnávkách. Plastový kelímek, do kterého dostanete nápoj, je zálohovaný a můžete jej po použití přímo na akci vrátit zpět. Projekt Otoč kelímek se snaží aplikovat tento princip i na kelímky od kávy v oblíbené kavárně. Vratné kelímky je možné po umytí používat opakovaně.  

Zálohované obaly 

Cílem iniciativy je zacházet s plastovými obaly podobně, jako třeba s obaly skleněnými a po zakoupení a spotřebování jejich obsahu je v obchodě na výkupním místě zase vrátit. Největší smysl má tento přístup v případě PET lahví. S těmi zálohovanými mezi prvními přišla společnost Mattoni ve spolupráci s Košík.cz. 

Další firmy, jako třeba Rohlik.cz nebo drogerie DM, zase nabízí možnost opakovaného využití obalů tak, že zboží dostanete ve vratných nádobách nebo si zakoupíte vlastní nádobu. Do ní pak opakovaně nakupujete, na příklad prací gel nebo čistič na nádobí.  

Společnost RepeteBox zase uvedla v život ideu znovupoužitelných přepravních boxů pro online nákupy. Podle zakladatele start-upu Richarda Bystřického je totiž nejlepší odpad ten, který nevznikne. 

Zboží za obal 

Další re-use inspirací může být belgická firma Cirkle nebo platforma Loop, která funguje v zahraničí. Kurýr vám doveze objednané potraviny a vyzvedne od vás prázdné obaly. Poté zajistí jejich čištění pro další použití.  

Podobný trend se prosazuje i u nás zejména v oblasti e-commerce, nejčastěji u kosmetiky nebo drogistického zboží. Prázdné obaly můžete zkrátka přes logistickou firmu zaslat výrobci zpět.  

Re-use centra 

Mnoho věcí, které vyhodíme, nemusí být přímo odpadem. Na tom staví tzv. Re-use centra, tedy mobilní buňky s regály, kam lidé mohou odkládat již nepotřebné věci. Ty pak nacházejí nové využití u lidí, které si je tam vyzvednou. Jinak fungují sběrné dvory, ve kterých není podle zákona možné věci odvážet a dále využívat. 

Upcyklace 

Jiným způsobem, jak vrátit plastové výrobky po jejich použití zpět do oběhu je upcycling (česky upcyklace). Ta dává již nepotřebným věcem další funkci, a napomáhá tak omezení potřeby stále nových věcí.  

Nejde přitom o novou výrobu využívající recykláty, ale nalezení nového využití pro již existující materiál. Produkt zkrátka na konci jednoho životního cyklu nalézá další využití s novým rozměrem, jinou, často vyšší hodnotou. 

Fantazii se meze nekladou. Naopak své zřetelné limity má naše životní prostředí. V rámci udržitelného rozvoje je proto zcela nezbytné maximum věcí a zejména plastů znovu využívat a recyklovat. Je přitom důležité vědět, že inovacemi procházejí nejen tyto přístupy, ale i samy plasty a nebo obaly z nich vyrobené.  

Přečtěte si: Co se děje s plasty ze žlutých popelnic? Třídění vždy neznamená recyklaci