Na webu pravidelně přinášíme zajímavé informace z obsahu jiných zdrojů a médií. Tentokrát si přečtěte pět zahraničních článků, které spojuje téma plastů, plastových obalů a jejich udržitelnosti. Kromě iniciativ, které se snaží přispět k eliminaci plastového odpadu, zaujme také polemika týkající se greenwashingu u plastových lahví z recyklátu nebo nový web oslavující výjimečné vlastnosti plastů 100 let od jejich vědeckého zrození.
Organizace The Alliance to End Plastic Waste, ke které se nedávno připojila i obalová společnost Greiner Packaging, spojuje už více než 50 producentů plastů.
V únoru 2021 organizace oznámila, že poskytne finance na projekty zabývající se chemickou recyklací. Podpora, která se bude pohybovat v rozmezí jednoho až dvaceti milionů dolarů na jednotlivý projekt, bude poskytnuta ve formě půjček, nebo grantů, o které si společnosti mohou zažádat do 30. dubna.
„Cílem projektu je snížit objem plastového odpadu, který je buď spalován, anebo ukládán na skládky, a tím maximalizovat hodnotu získanou z recyklovaných plastů,“ stojí v prohlášení na webu Aliance.
Plasticseurope.org: Webová stránka ke 100 letům plastů je online
Již je tomu 100 let co německý vědec a nositel Nobelovy ceny za chemii Hermann Staudinger objevil makromolekuly, které charakterizoval jako polymery. Od té doby tento všestranný materiál ulehčuje každodenní život lidí – ať už se jedná o jeho využití v medicíně nebo potravinářském průmyslu. K oslavě tohoto výročí vznikl web 100 let plastů, který na Staudingerův odkaz navazuje a kde se můžete dočíst, jak plasty přispívají k lepšímu a udržitelnějšímu životu.
Autor článku Thomas Reiner rozporuje rozhodnutí Německé asociace na podporu ochrany životního prostředí (DUH), která označila kampaně společností Pepsi, Danone a Lidl jako greenwashing (= forma dezinformace spojovaná neprávem s ekologickými aspekty produktu nebo služby). Podle DUH zmiňované společnosti takto propagovaly jednorázové lahve vyrobené výhradně z recyklátů.
Podle Reinera se v tom ale asociace mýlí. Aby totiž mohla cirkulární ekonomika fungovat, „je potřeba mít nejen recyklovatelné výrobky, ale také trh s recykláty.“ Označení za greenwashing pro zmíněné kampaně striktně odmítá a spíše zde snahu o udržení recyklátů v oběhu označuje za velký krok vpřed.
Sustainableplastics.com: Adidas podniká kroky za účelem zbavení se plastového odpadu
Adidas oznámil, že v roce 2021 se více než 60 % všech jeho produktů bude skládat z udržitelných materiálů, jakými jsou například udržitelná bavlna nebo recyklovaný polyester. Z recyklovaných plastových lahví německá firma již vyrábí fotbalové dresy a nebo běžecké tenisky s „nejnižší klimatickou stopou na zemi.“
„Udržitelnost je nedílnou součástí naší obchodní filozofie. I přes koronavirovou pandemii jsme do ní nepřestali investovat, a v roce 2021 hodláme ještě více rozšířit nabídku udržitelných produktů,“ tvrdí CEO firmy Kasper Rorsted.
Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) zveřejnila zprávu, ze které vyplývá, že i přes rostoucí povědomí týkající se problematiky nakládání s plasty, jejich výroba neustále roste.
Dle agentury k tomu přispívá i současná pandemie Covid-19 s růstem poptávky po jednorázových ochranných pomůckách a také útlum ekonomik, který zapříčinil rekordní pokles cen ropy. Výkonný ředitel EEA Hans Bruynickx ve zprávě ale poukazuje hlavně na fakt, že: „Problémy spojené s plasty jsou do značné míry způsobeny skutečností, že naše systémy výroby a spotřeby nejsou udržitelné.“